Öppet brev till min psykiatriker Macario

Kära Macario.
 
Påverkad av den kamp för mänskliga rättigheter som Almedalsveckan präglades av, har jag på sistone stått upp mer för vem jag är och för min integritet. Jag har särskilt påverkats av den svenska föreningen Kommittén för mänskliga rättigheter, och dess globala motsvarighet Citizens commission on human rights, som bevakar mentalpatienters rättigheter över hela världen, en organisation som startades i New York 1969 av bl.a. psykiatriprofessor Thomas Szasz. Denna globala organisation är generellt skeptisk till psykmediciner, som den menar inte botar patienterna, utan istället konserverar sjukdomen och skapar drogmissbrukare. Och den menar även, med Szasz, att psykiatrin har gått för långt i att medikalisera och psykopatologisera hela livet, nästan allt har numera någon psykiatrisk diagnos med tillhörande psykmediciner. Szasz vill hellre tala om "livsproblem" istället för psykisk sjukdom, det finns inga biologiska tecken på att "psykiska sjukdomar" verkligen är sjukdomar, de är bara "beteendeavvikelser" och "livsproblem" (Psykiatrin är i den bemärkelsen en pseudovetenskap). Jag håller så hjärtligt med dom här. Dom skriver även i sin tidning att Zyprexa är skadlig, den medicin som jag äter. Allt detta gör att jag nu skulle vilja börja trappa ner på mina mediciner, kanske över ett år eller så. Det är också p.g.a. de många obehagliga biverkningarna som mina mediciner har, som jag ska räkna upp här, jag litar inte på mina mediciner, och tror att de även kan skada mig på sätt som jag ännu inte kan upptäcka, som den ökade risken för diabetes och hjärtsjukdomar. Men följande biverkningar plågas jag av/har jag plågats av:
 
-Jag hade för höga levervärden i ett test för ett par år sedan, vilket jag tror kommer från mina psykmediciner, ty jag har inte intagit några andra gifter (såsom droger, tobak eller alkohol i  större mängd) under tiden innan detta test.

-Jag fick förstoppning senaste gång jag började äta antipsykotika, inte länge efter att jag började (i november 2012). Det gick dock över efter hand.

-Koncentrationssvårigheter. Märks särskilt när jag ska se på youtubefilmer, jag måste hela tiden ta om avsnitt. Stör även min skolgång. Jag tror detta kommer av mina mediciner. Jag hade aldrig detta problem innan jag började ta mediciner för nio år sedan, ja inte innan senast jag igen började med medicinerna igen, för nästan fem år sedan (innan dess har jag bara ätit mediciner i korta perioder då och då).
 
-Problem med minnet, särskilt kortminnet, vilket försvårar vardagslivet och skolgången. Jag tror även detta kommer av mina mediciner. 
 
-Jag har gått upp sjutton kilo på nästan fem år, trots att jag har kämpat frenetiskt för att äta litet under denna tid (jag brukar bara äta två och en halv gång per dag), och trots att jag motionerat och vandrat mycket under denna tid. Har t.o.m. fått en riktig mage. Jag vill inte bli ännu fetare, så att jag blir överviktig, det är skadligt för min hälsa.
 
-Jag bajsar på mig med jämna mellanrum, kanske en gång på två veckor. Mina rumphålsmuskler är förslappade av medicinerna. Detta är förnedrande och obehagligt.
 
-Jag sover allt för mycket, ofta över tolv timmar per natt. Jag har ett stort sömnbehov, och blir trött på dagen om jag inte sover så länge. Och jag ligger ofta efter att jag vaknat kvar och vill bara tillbaka till sömnen, ofta i över en timme. Ett slags svagt depressionssymptom, jag har inte så stor livslust när jag vaknar. Jag vill inte sova bort min dyrbara tid. 
 
-Min kreativitet är förslappad. Jag skriver inte längre lika vackra dikter som tidigare då jag inte åt mediciner. Och även om jag fått tillbaka en del av min kreativitet, så har den aldrig nått upp till de höjder som jag en gång var på. 
 
- Jag har inte riktigt kontakt med mina känslor i vardagen. Jag har inte de vanliga svängningarna i känslorna som vanliga människor har, med glädje och sorg om vartannat, utan jag känner mest samma saker hela tiden, dvs. ingenting. Jag har inte heller så stor livslust, just p.g.a. detta. Är t.ex. inte rädd för att dö. Jag är ganska likgiltig inför om jag lever eller är död. Jag har också dämpad empati p.g.a. detta, vilket skadar mina relationer. Är detta resultatet av någon sorts kemisk lobotomi? Detta är ett intrång i min varelses mest heliga kammare, i min förmåga att känna livet med mina känslor, att förälskas, att känna både djup sorg och djup glädje. Jag saknar det levande själsliv som jag hade innan jag började käka mediciner, för nio år sedan. 
 
-Min sexlust är radikalt nedsatt, minst tio gånger så liten som innan jag började äta mediciner. Detta har haft förödande verkan på min relation till flickvännen Titti, som lider av det. Jag är ganska impotent, med andra ord. 
 
-I början av tiden då jag åt mediciner (2008), var de en sann plåga, jag stod nästan inte ut med dom (jag åt Zyprexa även då), och rymde undan dom en gång, rymde hemifrån för att slippa dom (jag bodde hos mina föräldrar då). Jag hade konstliga plågor i hjärnan, som jag inte kunde förklara för någon, namnlös smärta, som om min hjärnkemi kommit i olag, som om den var i obalans, som om medicinerna mixtrade med min hjärnas kemi, vilket var förnedrande och kränkande. Jag var också helt bedövad och neddrogad i själen, som en zombie gick jag omkring, särskilt i början. Detta har visserligen blivit mycket bättre, när jag vant mig vid medicinerna, men jag vill inte gärna äta gifter som plågat mig så i början av mitt ätande av dom. De kan inte vara bra för mig på lång sikt. Jag vill inte få skador i kropp och hjärna p.g.a. att ha varit drogmissbrukare. Ja, droger är det rätta namnet för antipsykotiska mediciner, de förändrar medvetandet precis som narkotika, och har skadliga biverkningar precis som narkotika. 
 
-Ibland får jag "spasmer" i hjärnan, kanske en gång i veckan (igår, 7.8., fick jag fem, sex sådana på en kväll), som är att likna vid den första sekunden av en panikångestattack (eller bråkdelen av en sekund). Tror ni att det kan vara orsakat av skador i hjärnan efter medicinen?
 
- För tre år sedan fick jag plötsligt, utan förvarning och utan att jag gjort något speciellt, en underlig smutsighets- och skamkänsla i huvudet och ögonen. Den har fortsatt intill idag, kroniskt. Den var starkast i början, men har sakta mattats av. Jag känner ännu av den tydligt, ibland starkare. Kan detta komma av att medicinerna mixtrat med min hjärnas kemi?
 
- En biverkning för min omgivning är att mina mediciner (eller snarare gifter) kommer till slut ut i vattendragen och förorenar och skadar fiskar och annat liv i vattnen. Jag vill inte medverka till sådant. 
 
 
Jag hoppas du har förståelse för detta, Macario, och hjälper och stöttar mig till att trappa ner med medicinerna. Jag har även nu en helt annan beredskap för att sluta med medicinerna än de gånger då jag tidigare slutat brått med dom, bl.a. p.g.a. att jag nu vill sluta med dom gradvis över ett år, och p.g.a. att jag nu är ateist och skeptiker sedan tre år tillbaka, vilket bevarar mig från det magiska tänkande som psykoserna är kända för, alla mina psykoser har varit religiösa. Nu har jag också en flickvän och en bostad, vilket jag inte haft tidigare när jag slutat brått med mediciner, vilket är ett starkt stöd för mig. Vi har även planer med Titti att vistas tre månader nästa sommar på en ekoby på Gotland, vilket jag också tror kan vara viktig för mitt psykiska läkande. Helst skulle jag vilja bo på en ekoby när jag slutar med medicinerna, för att hitta ett stödjande miljö för min psykiska läkning. Ensamhet är det värsta när man är psykiskt skör, och det hoppas jag att vi ser till att jag inte hamnar i. Mina studier på Komvux vuxengymnasium är också ett stort stöd, att ha något att kämpa för och en grupp att kämpa tillsammans med.
 

Jag har ätit dessa gifter regelbundet varje kväll i snart fem år. Det får vara nog nu. 

 

Vänliga hälsningar, Lars Larsen 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: beata

Hej igen

Ville bara kolla om du känner till www.utvidgaderum.se. Och med dem också International Institute for Psychiatric Drugs (IIPDW). Googla den siten. Det är en grupp forskare, psykologer (bl.a Seikkula) psykiatriker, brukare mm som kom samman förra hösten i Göteborg, det handlar om att kunna sluta med medicinerna. Bl.a den danska psykologen Olga Runciman är alldeles fantastisk. Hon har haft skitz. diagnosen, och ger nu terapi åt folk med skitzofreni. Hon är otrolig. Viveca och jag var i Göteborg på det första symposiet. De hade ett till i våras. Om det blir nya, försök ta dig dit.

2017-07-20 @ 07:36:04
Postat av: beata

Och jag håller tummarna för dig. Lycka till!

2017-07-20 @ 07:38:38
Postat av: Lars Larsen

Tack Beata! Jag ska kolla på det du tipsade om!

2017-07-20 @ 13:56:40
Postat av: Lars Larsen

Jag kände inte till www.utvidgaderum.se, ska kolla!

2017-07-20 @ 18:55:30
Postat av: Inger

Hei Lars, din syster här! Det hörs ju jätte sorgligt ut med bivärkningarna... :(.. Jag tror man kan helas pa naturligt vis, med naturen! Har läst en massa om detta... Jag tror at solen är jätteviktig, at vara ute fran soluppgangen, med sa lite kläder som möjligt, i naturen, och äta naturlig mat som finns i omgivningen - da helar sig kroppen sjäv - jag är säker pa det för det har jag erfarit själv.... Hvad som kunde hjälpa för helande - Jod! Om du läser om jodbrist och vad det orsakar... det verkar starkt pa minnet och medvetandet. Och hjärnans hälsa. Om man äter fisk varje dag och alger sa far man nog Jod, men det gjör ingen i dagens läge.. tyvärr.... Lars jag tror at som vegan har du ochsa en massa brister, som Jod, omega 3, B 12... och andra viktiga minerale och vitaminer som är sa viktiga för psyket och hälsan! Kunde du kanske äta fisk och musslor? Och ta Lugols jod extra? Om du kan fa tag i boken - The Iodine Crisis, skriven av Lynne Farrow - det hadde kunnat vara til stor hjälp. Jag sjäv har märkt klarare tankar och sa manga positiva saker av Jod... Jag äter ju en massa ostron som jag plockar själv ved havet - om du kan fa tag i dom? Lars du kan bli frisk utan medisiner, jag är säker pa det! Du maste bara leta och läsa.... och alltid... ga til Naturen!!! Det är den bästa läkaren som finns... <3 <3

2017-07-21 @ 10:07:16
Postat av: Lars Larsen

Inger, tack för dina ord, men jag är inte vegan, utan allätare, men även en slags "smygvegetarian", dvs. jag är så gott som vegetarian när jag själv köper mat, medan jag, när jag blir bjuden på mat, är allätare. Jag äter ganska mycket fiskrom, är inte det ganska bra mat? Jag tror jag genom det får i mig ganska mycket av det som veganer och vegetarianer behöver.

Jag tror inte riktig jag får tag i gratis ostron här i Stockholm, jag har annars inte råd till ostron på restauranger och butiker.

2017-07-21 @ 12:53:00
Postat av: Inger

Fiskrom är otroligt bra :) :). Om du vil prova Jod supplemetering med Niacin och cofactorer, bara säg ifran, jag kan köpa och skicka det til dig - jag tror det skulle kunna verkligen hjälpa ! Inget jag önskar mera än at du är frisk och kan utnyttja ditt fulla potential <3 Du är sa mycket värd det!!! Kan du sola hela kroppen där du bor? (naken) Och i morgonsolen? Kan du undvika onaturlig stralning som Wlan (wifi) och mobilmaster, smart mätare och mobil funk antänner, konstgjort ljus (lampor, energisparlampor är dom värsta) där du bor - iallafall pa natten? Din syster Solveig var just hos mig pa besök pa gjenomräsa fran Spanien till Finnland med Bobil och familj med 2 hundar och katt och hon har blivit saaa ycket friskare PGA solen i Spanien!!! Dom har numera bara stearinljus efter at det blivit mörkt. Hon var sa sjuk i Norje hon trodde inte hon klarade det mera... Nu mar hon sa mycket bättre!!! Solen är ett underverk! Jag tror faktisk at Solen är min Gud ;) :) Konstgjorda lampor är atni-Gud. Kalla mig konstig ;) men det är min personliga ärfaring :)(blir lite konstig text PGA min Tyska data)

2017-07-23 @ 02:36:00
Postat av: Inger

PS. Vet inte om du hvet at Solveig med Familj har flyttat til södra Spanien. Hon var riktigt allergisk för stralning - kunde inte laga mat pa spisen utan att bli sjuk i Noge. Nu kan hon använda spisen (elektricität) igjen utan symptomer - bara pga av att hon far sa mycket mera sol. Det var min vän hjärnkirurgen Jack Kruse som lärde mig om detta. Han är en underbar människa och har hjälpt mig sa mycket som ingen annan....hur viktig naturen och solen är för oss!

2017-07-23 @ 02:42:01
Postat av: Titti

Hej Inger , tack för alla fina råd och tips du har gett till Lars ... är jte tacksam...men du ska veta att Lars är ganska bra på att ta hand om själv och äter instinktiv mycket som är bra för hans hälsa ...*förutom när han tar mat från mc Donald * intressant det där med Jod och solen ...hoppas att du har det bra i tyskland....

2017-07-25 @ 16:34:34
Postat av: Titti

Hej Beata!Tusentack för alla länkar och råd...

2017-07-25 @ 16:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0