Jag hade mitt livs första vakendröm inatt

Inatt hade jag mitt livs första vakendröm (eller något ditåt): jag gick i drömmen in i en döende människas själ (jag tror det var Emil Gustafsons själ) och blev han, och upplevde dödsprocessen. Jag kom in i "andevärlden" som var en värld som jag helt kunde styra med mina tankar. Ville jag vara människa, var jag i en helt fysisk värld, men jag behövde inte vara människa. Jag kände att jag upplevde samma saker som Emanuel Swedenborg och Sadhu Sundar Singh upplevt i andevärlden (det hela var otroligt levande och verkligt, i slow motion), jag kände även av himmel och helvete, utan att besöka dem. Själv befann jag mig i en mellanregion som var mycket levande och vacker, rymden och en stad. Jag kunde visualisera det jag skulle vara med om, jag var medveten i drömmen om att jag kunde göra precis vad jag ville. I drömmen fick jag åter tro på livet efter döden, och jag vaknade från drömmen helt i den tron, med en universalistisk, panteistisk tro. Sen gick tron "över", jag märkte att det bara varit en dröm. I drömmen värderade jag mina skrifter i ljuset av min nya tro på livet efter döden, och ångrade min ateism. I början av drömmen såg jag min danske vän Samuel Schytt och något han skrivit, bl.a. en fråga om djävulen kunde bli frälst. Jag tror detta var en av mitt livs starkaste och mest levande drömmar.
   Jag drömde också att jag hade skrivit en bok om ateismen, och jag ångrade i drömmen att jag skrivit den. I drömmens andevärld var jag i en väldigt jordisk värld, och jag ville att den skulle vara sådan.
    Nu kan jag bättre förstå Swedenborg och andra s.k. "andeskådare".
 
Jag vill bara poängtera att jag inte börjat tro på andevärlden eller Gud p.g.a. den här drömmen. Jag kom till den tron inne i drömmen, men den gick "över" när jag vaknade.

Kommentarer
Postat av: Einar

Hej Lars!

Innebär det här att du återigen tror på andevärlden? I så fall välkomnar jag ditt uppvaknande! Jag skulle också vilja ha sådana drömmar. Jag har "drömt" att jag har varit utanför kroppen. Det var under en period i slutet av 1990-talet när jag studerade intensivt och isolerade mig. Det hände flera gånger, men bara just under denna begränsade tid. Därefter har det aldrig hänt. Jag är glad att du nu visar en större förståelse för Swedenborg.

/Einar

2016-12-11 @ 00:12:44
Postat av: Lars Larsen

Einar, jag har inte börjat tro på andevärlden. Om du läser texten noga, så säger jag att den tron på andevärlden som uppstod i drömmen gick "över" när jag vaknade. Jag har även lagt till en text i slutet av inlägget som poängterar detta, för att inte människor ska missförstå mig.

2016-12-11 @ 17:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0