Min mobil har förblivit nergrävd

I juni i år grävde jag ner min mobiltelefon i Nackareservatet när jag skulle vandra iväg till Uppsala och lämna Babylon. Jag kom visserligen tillbaka snart från vandringen, och återtog mitt vanliga liv, men mobilen har förblivit i marken sedan dess, och min plånbok också. Jag vill visa svenskarna att man kan leva utan mobiltelefon idag. 
 
Orsaken till att jag låter min mobil förbli i marken, är bl.a. denna artikel, som jag skrev om i juni i år (se här) och oktober 2017 (se här). Där stod det att mobiltelefonerna kan vara en orsak till den s.k. "bidöden" som drabbat världen, och som gör att man på vissa ställen börjat pollinera för hand, när inte bina räcker till längre. Jag har forskat lite mer i detta om mobiler dräper bin, och har funnit en artikel i Huffpost som säger att de inte gör det. 
 
Men det skulle vara konstigt om inte mobilerna i alla fall har en del i bidöden, eftersom ingen förnekar att mobilstrålningen påverkar bina negativt. Och de schweitziska forskarnas slutsatser i den första artikeln som jag länkade till i detta inlägg, får stöd av andra forskare i världen, som kopplar ihop bidöden och mobilerna, se t.ex. denna artikel om indiska forskares resultat. 
 
Det vore naivt att tro att det bara är mobilerna som dräper bina, men att de skulle ha en delroll i det hela, är ytterst sannolikt. Men det är hela civilisationen som dräper bina, inte minst utsläppen som leder till klimatförändringar. Och även om inte mobilstrålning är farligt för bin, så leder mobiltillverkning till stora utsläpp, så vi kommer inte förbi detta. Och inte bara för bin är mobilerna skadliga, utan även för de fattiga som förslavas och uthungras och hela naturen, som utarmas och förorenas. Och mobilstrålning kan ge cancer och hjärntumörer på människor (se här). 
 
“In one experiment, it was found that when a mobile phone was kept near a beehive it resulted in a collapse of the colony in 5 to 10 days,” says Favre, “with the worker bees failing to return home, leaving the hives with just queens, eggs, and hive-bound immature bees.” (den schweitziske forskaren Daniel Favre, citerad i denna artikel)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0