Varför jag tror att hundar inte är fascistiska

Svar till kommentaristen "Leon", som menade att hundar och många andra djur är fascister i grund och botten:
 
 
Vad är fascism? Jag tror vi måste enas om det först, innan vi kan gå till att avgöra frågan om hundar är fascistiska eller inte. Här kan ni läsa om hur fascism definieras på Wikipedia. 
 
Jag tror inte det går att applicera ordet fascism på djur. Ordet innehåller för mycket mänsklig politik. För att fascism skall kunna uppstå, måste det finnas en stat, en nation. Djur är inte nationalistiska. De har ingen övergripande nation, utan varje djurflock är helt självstyrande. 
 
Kanske Leon tänker på hur vilda vargflockar är hierarkiska, och förknippar hierarki med fascism? Jag tror inte vi kan likställa hierarki med fascism så enkelt. Hierarki förekommer i alla mänskliga och icke-mänskliga sammanhang, vare sig de är fascistiska eller inte. Det går inte att undvika, det är ett av våra existentiella grundvillkor som vi är "utslängda" i (för att tala med filosofen Martin Heidegger). Vi kan bekämpa det, vi kan mildra det, men helt går det inte att undvika. T.o.m. i anarkistiska kommuniteter finns det inofficiella hierarkier och inofficiella ledare. Total anarki och total jämlikhet är en utopi, som vi visserligen behöver sträva efter, men det vore ett självbedrägeri att påstå att i just vår anarkistiska grupp finns det inga hierarkier. 
 

Däremot, att sanktionera hierarkier, det börjar närma sig fascism. Men gör hundarna det? Tror du inte att även de, precis som människan, har en (aldrig så liten) längtan efter jämlikhet? Tror du inte att de t.o.m. delvis kan kämpa för det, alltmedan de finner sig "utslängda" i hierarkier, som något som inte går att undvika? Kräver inte det en stat för att hierarkier ska sanktioneras? Hundar har ju inga stater, de är faktiskt rätt anarkistiska av naturen, de bildar små ”anarkistiska”, självstyrande flockar i den vilda naturen. Eller är anarki ett för starkt ord att använda på hundflockar i den vilda naturen? Jag vet inte, men det är det ordet jag finner stå mig närmast, när jag ska beskriva hur de styrs. De har inget centraliserat, nationalistiskt hundstyre, visserligen flockledare, men det har även människoanarkistiska gemenskaper, i alla fall inofficiellt. Hundar har inget officiellt styre.

 
Det är när hierarkier sammanbinds med auktoritarianism, som fascismen föds. Är hundar auktoritära? Jag har aldrig märkt något sånt. Och jag har en rätt stor erfarenhet av hundar. Auktoritarianism förbinder jag med en stat. Med politik, med politisk och religiös konservatism, med hjärntvättande och förslavande av andra varelser, med tämjande av det vilda och av våra naturliga drifter och instinkter. Hundar har inget projekt på gång för att tämja det vilda och sina och våra naturliga drifter/instinkter. Tvärtemot. Jag tror de längtar efter den vilda, fria naturen egentligen. De vill nog leva som vargar, när allt kommer omkring, leva i sitt rätta element, den vilda naturen. 
 
Försöker hundarna hjärntvätta och förslava andra varelser? Det har jag aldrig märkt något av, och detta är, tycker jag, det väsentliga i all auktoritarianism. Ingen är tvingad att ingå i en vargflock. Man har rätt att avstå, och svälta, eller övergå till en annan flock. Men i vårt auktoritära svenska samhälle tvingas vi vara med i karusellen, vi har inte ens rätt att ta vårt liv. Vi bestämmer inte ens över vår egen död. Då har auktoritarianismen gått långt. Och avviker vi för mycket, låses vi in. Hundar och vargar gör inte sådant (och de sätter inga i koncentrationsläger, inte minst). De kanske strider lite sinsemellan, men de låser i alla fall inte varandra in. De kan inte. Hellre får jag lite skador i en strid med andra "hannar", än att låsas in i sterila, onaturliga utrymmen, tomma för all vild natur. Jag har erfarenhet av att bli slagen nästan medvetslös i Spanien med en klubba (p.g.a. att jag släppt ut en massa djur), och jag fick stora blåmärken över hela kroppen, och t.o.m. feber. Jag gick inte till sjukhuset, utan lät naturen ta hand om allt. Mina skador gick över på några dagar, och jag kände en väldig barmhärtighet i de läkande krafterna i kroppen och naturen *. Jag skulle mycket hellre välja sådant än att sitta inlåst. Man skrämmer människor till underkastelse och slaveri med hot om inlåsning, det är en av auktoritarianismens främsta verktyg, vare sig det är inlåsning på sinnessjukhus eller fängelse. 
 
Jag skulle även tillägga att imperialism är ett viktigt inslag i fascismen. Är hundar och vargar imperialistiska? Jag har aldrig märkt något sådant. Vargar i den vilda naturen håller sig inom sin ekologiska nisch, och lever i relativ harmoni med sin miljö. Naturen reglerar deras antal, därför kan inte imperialism uppstå. Skulle något sådant uppstå, skulle de snart inte finna bytesdjur längre, de skulle snart utrota sina bytesdjur, och gå under på kuppen. Men detta är inte verklig imperialism, verklig imperialism uppstår först hos människan, när man hela tiden övervinner den vilda naturens balanserande mekanismer, som skulle se till att man inte blir för många. Övervinner den med uppfinningar, med "klokhet", som denna dåraktighet kallas. Och övervinner den till den grad att hela planetens hälsa är hotad. Det är vad verklig imperialism handlar om. I denna mening är hela civilisationen fascistisk. Imperier skulle aldrig uppstå om man ständigt lät naturen balansera folkmängden, med de naturliga mekanismer som finns (jag menar inte folkmord och krig). Det är när man häver sig över naturen och dess balanserande mekanismer, som sann imperialism föds. Vargflockar blir inte hela tiden större och större. De häver sig inte över naturen, deras flock blir inte cancerlik, som civilisationen. 
 
 
*detta är en helig upplevelse för mig, som stärkte min tillit till att naturen är god. Tänk vad som är på gång i vår kropp för att upprätthålla den och läka den! Det är ofattbart starka krafter! Och de är på vår sida, på livets sida!

Kommentarer
Postat av: Leon

"Jag håller med den där finska anarkisten om att många djur är fascister i grund och botten."

Det innebär mest att jag förstår vad han syftar på.
Hundar har ett fascistiskt ursprung, vargen. Hundarna, liksom människor, är domesticerade och är därför inte helt och hållet lika jävliga som de och vi skulle kunna vara. Tänk dig Jimmie Åkesson som en hund. Lite snäll, lite korkad, lite fascistiska åsikter, och skäller gärna. Hundar är auktoritära, eller underordnade, mot andra hundar och människor. Territorium för djuren är som imperium för människan.

Eftersom jag har arbetat som fan trots att jag egentligen är sjuk så har jag inte energi att diskutera mer än såhär.

2017-01-24 @ 17:41:29
Postat av: Lars Larsen

Leon, jag skulle gärna vilja veta lite om den där primitivistiska "sekten" du har tillhört. Är det "Det vildväxande kollektivet" som har en hemsida på internet? Om du inte vill svara här, kan du mejla mig på naturensbarn(at)yahoo.com

2017-01-26 @ 15:16:27
Postat av: Leon

Ja, fast jag syftar egentligen mest på Teaching Drum som sekten och ledarskiktet där bakom. De har ju typ lagt ner nu sedan jag bråkade med dem ända tills jag blev bannlyst. Nu är det enbart dyr betald verksamhet genom Naturliv som de håller på med...

Att jag ogillar dem så mycket har ju liksom med att göra att jag seriöst ville flytta till skogen på den tiden, men de flesta var inte särskilt seriösa. Det var bara en kille som försökte påbörja något och bodde i en hydda under en vinter. Jag fick inte reda på det förrän efteråt. Han verkar numera vara ganska skeptisk till primitivism efter det att han blev allvarligt sjuk av fästingbett.

Men det som nog har bidragit mest till att jag blev negativt inställda till dem var de två tjejerna som begick självmord och de två killarna som försvann på olika vandringar/resor. Plus den vanliga förekomsten av droganvändning och mental ohälsa, depression eller panikångest verkade vara vanligast.

Allt det då i kontrast med de arga anarkisterna och alla hippies som försökte låtsas vara så jävla lyckliga och positiva gjorde mig väldigt cynisk.

Jag har alltså inte alltid varit den civiliserade mupp som jag valt att vara nu, för ett tag.

2017-01-26 @ 18:12:32
Postat av: Titti

Hej Leon, tack för att du delade ...det var intressant!

2017-01-26 @ 18:37:49
Postat av: Lars Larsen

Leon, tack för upplysningarna, det var intressant! Jag kände även en finsk anarkoprimitivist som gjorde självmord; Ronja Aarniala. Kände du henne? Jag tyckte mycket om henne, var på nåt sätt "andligt förälskad" i henne, och jag grät när jag fått veta att hon dog. Hon var bl.a. med på Urvision-lägren. Var du nånsin med på dessa läger? Jag har aldrig varit, men har varit mycket nära att delta.

Jo, det finns mycket mental ohälsa bland hippien och anarkoprimitivister, men jag tror inte det kommer av att det är fel det dom tänker (förutom det vanliga New Age-tjafset), bara att det kostar på att stå emot Babylonsystemet, man kommer liksom i kläm mellan kugghjulen i maskineriet. Jag är inte heller längre den vilde jag var förr (som du kanske har märkt), kanske p.g.a. att det ledde mig till så många psykoser och tvångsinläggningar på mentalsjukhus. Det går liksom inte att rewilda sig i ensamhet, hela samhället måste tillsammans rewilda sig för att det ska gå, annars bara flippar man.

Det här är oerhört svåra frågor.

Jag tänker börja studera snart på vuxengymnasiet Komvux i Stockholm (jag har blivit godkänd för studier nu), för att kunna studera naturgeografi vid Stockholms universitet, och senare vid Stockholm Resilience Centre under professor Johan Rockström. Jag tror att jag kan göra en bättre insats för naturen genom vetenskaplig kunskap än genom att rewilda mig i ensamhet utan att någon annan följer med. Jag har, sedan jag blev ateist, haft respekt för vetenskapen som metod att finna sanningen, och jag tror att om hippierörelsen och anarkoprimitivisterna hade haft lite mer respekt för vetenskap och förnuft, skulle de ha sparats för många plågor, mycket mental ohälsa och mycket utflippning. Vi måste rewilda oss alla tillsammans, rotade i vetenskapen och jorden, och vi måste förespråka en kontrollerad avveckling av civilisationen, guidad av vetenskapen, istället för kollaps och kaos.

2017-01-27 @ 13:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0