Varför jag tror att hundar inte är fascistiska
Däremot, att sanktionera hierarkier, det börjar närma sig fascism. Men gör hundarna det? Tror du inte att även de, precis som människan, har en (aldrig så liten) längtan efter jämlikhet? Tror du inte att de t.o.m. delvis kan kämpa för det, alltmedan de finner sig "utslängda" i hierarkier, som något som inte går att undvika? Kräver inte det en stat för att hierarkier ska sanktioneras? Hundar har ju inga stater, de är faktiskt rätt anarkistiska av naturen, de bildar små ”anarkistiska”, självstyrande flockar i den vilda naturen. Eller är anarki ett för starkt ord att använda på hundflockar i den vilda naturen? Jag vet inte, men det är det ordet jag finner stå mig närmast, när jag ska beskriva hur de styrs. De har inget centraliserat, nationalistiskt hundstyre, visserligen flockledare, men det har även människoanarkistiska gemenskaper, i alla fall inofficiellt. Hundar har inget officiellt styre.
"Jag håller med den där finska anarkisten om att många djur är fascister i grund och botten."
Det innebär mest att jag förstår vad han syftar på.
Hundar har ett fascistiskt ursprung, vargen. Hundarna, liksom människor, är domesticerade och är därför inte helt och hållet lika jävliga som de och vi skulle kunna vara. Tänk dig Jimmie Åkesson som en hund. Lite snäll, lite korkad, lite fascistiska åsikter, och skäller gärna. Hundar är auktoritära, eller underordnade, mot andra hundar och människor. Territorium för djuren är som imperium för människan.
Eftersom jag har arbetat som fan trots att jag egentligen är sjuk så har jag inte energi att diskutera mer än såhär.
Leon, jag skulle gärna vilja veta lite om den där primitivistiska "sekten" du har tillhört. Är det "Det vildväxande kollektivet" som har en hemsida på internet? Om du inte vill svara här, kan du mejla mig på naturensbarn(at)yahoo.com
Ja, fast jag syftar egentligen mest på Teaching Drum som sekten och ledarskiktet där bakom. De har ju typ lagt ner nu sedan jag bråkade med dem ända tills jag blev bannlyst. Nu är det enbart dyr betald verksamhet genom Naturliv som de håller på med...
Att jag ogillar dem så mycket har ju liksom med att göra att jag seriöst ville flytta till skogen på den tiden, men de flesta var inte särskilt seriösa. Det var bara en kille som försökte påbörja något och bodde i en hydda under en vinter. Jag fick inte reda på det förrän efteråt. Han verkar numera vara ganska skeptisk till primitivism efter det att han blev allvarligt sjuk av fästingbett.
Men det som nog har bidragit mest till att jag blev negativt inställda till dem var de två tjejerna som begick självmord och de två killarna som försvann på olika vandringar/resor. Plus den vanliga förekomsten av droganvändning och mental ohälsa, depression eller panikångest verkade vara vanligast.
Allt det då i kontrast med de arga anarkisterna och alla hippies som försökte låtsas vara så jävla lyckliga och positiva gjorde mig väldigt cynisk.
Jag har alltså inte alltid varit den civiliserade mupp som jag valt att vara nu, för ett tag.
Hej Leon, tack för att du delade ...det var intressant!
Leon, tack för upplysningarna, det var intressant! Jag kände även en finsk anarkoprimitivist som gjorde självmord; Ronja Aarniala. Kände du henne? Jag tyckte mycket om henne, var på nåt sätt "andligt förälskad" i henne, och jag grät när jag fått veta att hon dog. Hon var bl.a. med på Urvision-lägren. Var du nånsin med på dessa läger? Jag har aldrig varit, men har varit mycket nära att delta.
Jo, det finns mycket mental ohälsa bland hippien och anarkoprimitivister, men jag tror inte det kommer av att det är fel det dom tänker (förutom det vanliga New Age-tjafset), bara att det kostar på att stå emot Babylonsystemet, man kommer liksom i kläm mellan kugghjulen i maskineriet. Jag är inte heller längre den vilde jag var förr (som du kanske har märkt), kanske p.g.a. att det ledde mig till så många psykoser och tvångsinläggningar på mentalsjukhus. Det går liksom inte att rewilda sig i ensamhet, hela samhället måste tillsammans rewilda sig för att det ska gå, annars bara flippar man.
Det här är oerhört svåra frågor.
Jag tänker börja studera snart på vuxengymnasiet Komvux i Stockholm (jag har blivit godkänd för studier nu), för att kunna studera naturgeografi vid Stockholms universitet, och senare vid Stockholm Resilience Centre under professor Johan Rockström. Jag tror att jag kan göra en bättre insats för naturen genom vetenskaplig kunskap än genom att rewilda mig i ensamhet utan att någon annan följer med. Jag har, sedan jag blev ateist, haft respekt för vetenskapen som metod att finna sanningen, och jag tror att om hippierörelsen och anarkoprimitivisterna hade haft lite mer respekt för vetenskap och förnuft, skulle de ha sparats för många plågor, mycket mental ohälsa och mycket utflippning. Vi måste rewilda oss alla tillsammans, rotade i vetenskapen och jorden, och vi måste förespråka en kontrollerad avveckling av civilisationen, guidad av vetenskapen, istället för kollaps och kaos.