Öppet brev till Sveriges socialminister Annika Strandhäll om de hemlösas sovplatser
Tack! Det behövs egentligen väldig lite , för att hjälpa , men ingen tar tag i detta stora problem ...?Vi ser ständigt ökande hemlösa,romer m.m som sover på gatan mitt i stan : framför en jte lyxiga varuhus eller restauranger...vilka kontraster det finns i alla storstäder *mellan rika och fattiga*
En dag skall ingen frysa. En dag skall ljuset lysa. En dag skall sorg och smärta, försvinna från ditt hjärta. En tid är snart förbi. Se därför till att i det goda bli. Låt aldrig klagan sjunga, men välsigna med din tunga.
Hej Lars!
Vad gäller de "hemlösa romerna" så tycker jag att de skall sändas tillbaka till sina hemländer. De har själva valt att komma hit till Sverige, och kan de inte klara sig att försörja sig här i Sverige, så skall de omgående sändas hem till sina hemländer (så tror jag också EU:s förordningar säga). De öppna gränserna var inte för tiggare utan för sådan som har för avsikt att arbeta och försörja sig. Det är dessa länders skyldighet att ta hand om sina medborgare, inte Sveriges. De som har giltiga skäl att vistas här - det kan både vara infödda svenskar och invandrare - skall i första hand hjälpas genom att få en egen hyresrätt. Därför bör stat och kommun se till att de finns tillräckligt med kommunala hyresrätter till rimliga kostnader. Att göra om NK-gallerian till en offentlig sovplats tror jag kan vara en dåligt idé. Det kan permanenta människors bostadslöshet och utanförskap. Också kan en mängd praktiska problem uppstå. Till exempel måste ytorna städas varje morgon. Och vem skall hålla ordning? Väktarna? Men har de utbildning och kompetens för det? (Lars, du skriver ju att de redan nu inte har kompetens att hantera situationer med hemlösa.) Också kan det uppstå vandalisering och bråk. Hur handskas man med det?
Vad gäller kyrkorna, så är Svenska Kyrkan sedan 1999 skild från Svenska Staten, så det är något som den svenska staten inte rår över. Jag rekommenderar att du sänder ett brev till Stockholms biskop.
Einar, jag gillar inte din invandringspolitik, jag luktar Sverigedemokraterna, som nästan är ett fascistparti. Ingen människa är illegal, som man säger. Nationsgränserna borde slopas, vi är alla en enda stor mänsklighet, och nationsgränserna existerar bara på kartan och i vår sjuka fantasi.
Vi rika svenskar borde dela med oss av vår lyx och rikedom, inte stänga ute utländska folk i nöd, vilket jag tror att leder till fascism och rasism. Vet du hur illa Sverige behandlar många invandrare? Många av dom får sitta i "förvar" (ett annat ord för fängelse, vilket är vad det verkligen är) tills dom skickas tillbaka till sitt land.
Einar, din politik är den giriges och obarmhärtiges politik, den civiliserade nationalistens politik. Jag tror på internationalism och värdsmedborgarskap (fast jag är emot globalisering). Vi måste alla samarbeta och bli en enda mänsklighet om vi ska klara framtidens utmaningar. Rumäniens problem är också Sveriges problem, för vi hör alla ihop.
Tack för tipset om att vända mig till biskopen, men jag tror att även socialministern och regeringen kan vara med och samarbeta med kyrkan, därför har jag nämnt detta med att kyrkorna kan vara med, i brevet till socialministern. Men jag kan nog sända detta brev till biskopen också.
Einar, inget av det du räknar upp som problem som kan uppstå om man gör NK-gallerian till en offentlig sovplats, tycker jag är verkliga problem, alla kan lösas med lite offervillighet och samarbete, såsom städning osv (jag tar gärna på mig att städa där!). Det kan anställas väktare som håller ordning där om natten, så att vandalisering och bråk förhindras.
Jag tror inte detta permanentar människors bostadslöshet och utanförskap. De flesta vill ju ha en egen lägenhet, när allt kommer till allt, det är inget vidare att bo på NK-gallerian. Det skulle bara vara ett barmhärtigt sätt att behandla stadens hemlösa, och ge dom en plats att sova på som inte kräver något, och som kan fungera som en sista tillflyktsort om man inte ryms på härbärgena, vilket ofta är fallet. Inga ska behöva frysa i Stockholm, och att ha NK-gallerian öppen för de hemlösa om natten skulle vara ett sätt att garantera detta.
Hej Lars!
Jo, nog skulle det vara fint med världsmedborgarskap, men sanningen är att det inte fungerar! Och med de öppna gränsers politik som du förespråkar skulle vi skapa större problem än de vi vill lösa. Sverige har som enskilt land inga som helst möjligheter att härbärgera och ta hand om all världens fattiga. Och för de pengar som det kostar att hjälpa en flykting i Sverige så skulle vi kunna hjälpa många, många fler flyktingar i deras närområden och hemländer. Jag tycker att det är inkonsekvent att du som förespråkar en mer miljösund livsstil och närproducerat intar en helt annan ståndpunkt när det gäller flyktingpolitiken. Istället för att hjälpa människor i deras närområden, där det kostar minst att hjälpa, så förespråkar du stora folkomflyttningar, som bara är möjliga genom de transportmedel som oljesamhället tillhandahåller. Märk också att de som kommer till Sverige inte självklart är de som är i störst behov av hjälp. En stor del av flyktingströmmen 2015 bestod av unga män, som i stället för att stanna kvar i sina hemländer och hjälpa till att bygga upp sina länder flytt till Sverige i hopp om lättvunna ekonomiska förmåner. De är lycksökare! Tyvärr har Sverigedemokraterna de senaste åren varit det enda riksdagspartiet med en realistisk och jag skulle också säga human flyktingpolitik. Jag anser det nämligen inte humant att locka till sig en massa unga människor från andra länder genom löften som sedan inte kan infrias. Också är det en form av nykolonialism eftersom man dränerar fattiga länder på deras unga befolkning. Jag menar tyvärr, därför att jag hellre hade sett att andra partier än Sverigedemokraterna hade förespråkat en realistisk flyktingpolitik. Att det politiska etablissemanget så länge ha förespråkat en liberal flyktingpolitik, tror jag kan höra samman med att man till varje pris vill hålla uppe den vansinniga tillväxt- och låneekonomin som kräver ett ständigt tillflöde av människor. Jag tycker att du Lars bör ompröva och nyansera din uppfattning i flyktingfrågan, så att den bättre stämmer överens med din civilisationskritik, som jag på många punkter kan hålla med om.
Hej Lars!
Bra att du sänder brevet till biskopen!
Redovisa gärna ditt svar här!
/Einar
Einar: Det är nog svårt att hjälpa folk i deras hemländer, särskilt när det är krig. Menar du att vi skall beblanda oss i kriget i Syrien och Ukraina? Jag tror det bara förvärrar saken.
Jag tror inte de flesta flyktningar är så lättfotade lycksökare som du verkar påstå. Det skall verkligen en allvarlig nöd till för att man skall våga fly till ett helt främmande land långt borta, där man inte ens kan språket, för att starta ett helt nytt liv, och där man riskerar hemlöshet och tiggeri, och där man även riskerar att bli placerad i "förvaring", ett annat ord för fängelse för flyktningar, på obestämd tid, ja där man inte ens är säker på att man får lov att stanna i det landet man flyr till. Då är desperationen verkligen stor, och jag tycker det är oerhört grymt att skicka dem tillbaka till sitt land. Självklart ska Sverige hjälpa till i dessa flyktningars hemländer, så gott det går (däremot inte beblanda sig i krig), men gör inte Sverige det delvis redan? Självklart ska Sverige ge mer bidrag till fattiga länder för att förebygga flyktningsströmmar, men det räcker inte, och har en flyktning en gång lyckats ta sig till Sverige, tycker jag det är oerhört inhumant att tvinga denna människa tillbaka. Äger vi Sverige? Äger vi marken vi går på? Det verkar så på de som vill skicka flyktningar tillbaka. Att tro att man äger marken och naturen man vistas i, och har rätt att förvisa människor därifrån, är en sjuk tanke som bara uppstår i civiliserade människor sjuka fantasi. Vilda ursprungsbefolkningar skulle skaka på huvudet av sånt, om de fick höra vad vi gör med desperata flyktningar. Man kan inte äga Moder Jord, skulle de säga. Jag hittade på ett arkeologiforum på nätet att "Ta Samerna som exempel, de kan inte äga land beroende på att det är landet som äger dem". Jag tror denna mening sätter ord på många urinvånares känsla för marken de går på, den är en allmänning, ingen kan göra anspråk på att äga den, skogen och djungeln är allas, och frukterna i den likaså. Se t.ex. följande nätsida om indianernas tankar om att äga landet: http://archive.adl.org/education/curriculum_connections/na_quotes.html
Jag tycker det är hybris att göra anspråk på att äga marken man går på, och köra bort andra stackars varelser som desperat söker skydd på din mark. Det är rentav sjukt, rena vansinnet.
Skulle de där ekobyfängelserna som du skrev om tidigare vara en önskvärd lösning i detta fall? Ehum... Du tyckte ju att det var en så himla fin idé att spärra in oss tanke-kriminella klimatförnekare, så varför inte flyktingar och hemlösa som skulle ha nytta av det?
"Det skulle inte vara så svårt att göra om en gård till ett ekobyfängelse, det skulle räcka med att bygga stängsel kring området. Ekobyfängelserna skulle vara ett led i ekosamhällets försök till ekologisk och moralisk uppfostran av sina medborgare."
Leon, jag skulle absolut inte spärra in flyktningar och hemlösa på ekobyfängelserna, vad tänker du riktigt? Jag är ju emot de där "förvaringsfängelserna" som flyktningar placeras i när de inte får uppehållstillstånd, tills de skjutsas tillbaka till sina hemländer.
Och när det gäller att spärra in klimatförnekare, så har jag aldrig sagt att det är ett brott att vara klimatförnekare, bara att det är ett brott att aktivt sprida desinformation om klimatet, särskilt när man är på höga poster och har stort ansvar. Och straffet skulle inte vara mer en en månad eller så, där tonvikten ligger på utbildning. Är det så hemskt? Är det ekofascism? Vet du vad som står på spel när det gäller klimatet, att det faktiskt handlar om själva mänsklighetens överlevnad? Vi kan inte ta några risker här.
Det finns ju även flyktingar som behöver någon stans att bo och som inte väntar på utvisning. De kanske behöver "utbildning" i hur man håller på med pretentiös källsortering och att det enda moraliskt riktiga är att köpa dyr ekologisk mat. Jag hade bara fått intrycket av att du tyckte att ekobyfängelser var så jäkla trevligt. Duger det inte till flyktingar och hemlösa också? Om du själv inte vill sitta i ett ekobyfängelse omgärdat med taggtrådsstängsel och bli hjärntvättad där, varför förespråka det för vissa andra?
Att vilja spärra in folk på grund av "ekologi" är ekofascism. Och befolkningskontroll på grund av "ekologi" är också ekofascism. Något som du också förespråkat. Att motivera fascistiska åtgärder med hjälp av "ekologi" är ekofascism. Att försöka plocka politiska poäng genom att vurma för miljö och djurrätt som vissa nynazister gör, är också ekofascism. Väldigt enkelt att förstå för normalt funtade.
"Klimatförnekare som sprider klimatdesinformation är den globaliserade världens nya kriminella."
Jag tänker nu begå ett brott! Ekologi hittades på under 70-talet och inspirerades av datormodeller. Det säger mer om hur datorer fungerar och hur professorer tänker, än om hur naturen egentligen fungerar. Samma sak gäller klimatmodeller, det är inte vetenskap utan politisk propaganda. Det så kallade klimatet är inte ett uppenbart faktum, det är tro. Det är precis lika ogrundat i verkligheten som om någon skulle säga:
"Vet du vad som står på spel när det gäller domedagen/frälsningen, att det faktiskt handlar om själva mänsklighetens överlevnad? Vi kan inte ta några risker här."
Leon: Jag tycker inte ekobyfängelserna är jäkla trevliga (skulle inte vilja sitta i en själv), bara att de är trevligare än vanliga fängelser. Håller du inte med om det?
Jag kan hålla med dig om att det är ekofascism att säga att kända klimatförnekare som har stort inflytande bör spärras in i ekobyfängelserna för en månad. Jag ångrar detta, jag ser nu att vi behöver båda åsikterna för att kunna pröva vad som är rätt, för att testa sin egen åsikt och se om den håller. Och jag vurmar för yttrandefriheten också. Så jag tänker ta bort det där med att fängsla klimatförnekare från mitt blogginlägg där det stod.
Däremot håller jag inte med om att befolkningskontroll på grund av "ekologi" är ekofascism, så sant det inte tvingas på människor. Om det är frivilligt, är det inte ekofascism, och jag har förespråkat frivillig befolkningskontroll, att man belönas för det, inte tvingas till det.
Leon: Du verkar avfärda ekologi överhuvudtaget. Skall vi alltså inte vårda om naturen överhuvudtaget? Den natur som vi alla är beroende av för vår överlevnad?
Ska vi förkasta hela klimatvetenskapen? Vad ska vi ha i dess ställe?
Är det att vurma för miljö och djurrätt fel bara för att vissa nynazister gör det? Är det faktiskt så fel att kämpa för att djur inte plågas i onödan av människor, såsom sker t.ex. i minkfarmar?
Leon, du verkar ha vissa trauman av den där primitivistsekten, som förmörkar din omdömesförmåga här.
Intressanta debatter här...så länge man "kommuniserar " med varandra , finns det ändå hopp om fredliga lösningar...men tuvär är det just det, som är det största problemet med vår värld ...att vi inte längre kan kommunisera OCH LYSSNA PÅ varandra ...utan "krigar och använder våld istället ...och då är det verkligen farlig...OCH LÖSER INGA PROBLEM...
Jag har tyvärr inte så mycket tid ikväll men jag ska svara på några av frågorna som jag gått och tänkt på.
Ja alltså även fast jag inte tror på ortodox ekologi, så kan jag ändå experimentera med permakultur, och inte ha någon förutbestämd åsikt om hur naturen fungerar. Det naturen behöver mest är kanske att man inte gör något med den.
Klimatet kan jag inte bevisa själv och jag kan inte heller göra något åt det om det vore sant. Det handlar om osynliga gaser, temperaturvariationer som är ganska slumpmässiga, och globalistiska politiker som sätter upp mål om att minska x antal procent av utsläppen. Sånt känns tämligen ointressant. Men när det gäller miljöförstöring, alltså skadliga kemiska och radioaktiva utsläpp, samt avgasers effekt på luftkvaliten, så är det effekter som är mer uppenbart verkliga så som jag ser det.
Sedan finns det ytterligare ämnesområden som ligger bortanför klimat och ekologi. Om man exempelvis ser på flygfotagrafier, hur det är motorvägar överallt, och hur landskapet ser ut som ett shackbräde av monokulturella åkrar, industriområden, kalhyggen, och villakvarter.
Einar: Förlåt att jag kallade dina åsikter för rena vansinnet. Jag håller inte med dig, men jag skulle inte kalla dina åsikter så.