Världsparlament och nedrustning av militären

Som radikalpacifist är jag av den åsikten att krig för det mesta inte löser några problem, och att man måste gå till roten av problemet, som är den ohållbara civilisationen, den canceraktiga stadskulturen, urbaniseringen och kolonialismen, samt teknologiseringen av tillvaron. Detta har möjliggjort kapprustningen och vapenhandeln, som alla krig hämtar sin näring av. Vi måste alltså avveckla civilisationen om vi ska gå till roten av problemen, och med den avveckla militären och vapenhandeln. Och alla länder måste göra detta samtidigt, om vi ska lyckas. Därför förespråkar jag ett världsparlament bestående av ett reformerat FN, som skulle genomföra en nedrustning i alla länder samtidigt. Nato skulle avskaffas av FN.

Kommentarer
Postat av: Titti

Ja, en Världsparlament *som FN' skulle kunna lösa många problem därför att det sätter" de mäskliga rättiheterna" i fokus och manar till samarbete *mellan länder istället för krig*som i slutändan upprätthåller status quo och leder till mer krig och löser inga problem...

2016-06-15 @ 12:29:02
Postat av: Leon

Så alla som gör motstånd mot världspolisen blir placerade i koncentrationsläger... DEUTSCHLAND!

2016-06-18 @ 13:15:34
Postat av: Lars Larsen

Leon, du menar väl inte det? I mitt förra inlägg tog jag bestämt avstånd från att ekobyfängelserna skulle bli koncentrationsläger. Arbetet där ska vara frivilligt, och ingen ska avrättas. Ekobyfängelserna tycker jag är mer idylliskt och humant än våra dagars fängelser, som, om det finns några koncentrationsläger idag, mer påminner om sådana än ekobyfängelserna. Menar du då att vi inte ska ha några fängelser överhuvudtaget?

2016-06-20 @ 12:25:54
Postat av: Leon

Jag menar att det är ekofascism. Tror du de tvångsintagna skulle tycka att det är "idylliskt och humant" eller skulle de uppfatta det likt dina upplevelser av tvångsvård? Du skriver att bland annat klimatförnekare är kriminella och ska skickas till ekobyfängelser. Då kan man verkligen prata om paralleller med medeltidens inkvisitionsförföljelse av heretikerna och häxorna.

2016-06-20 @ 18:49:58
Postat av: Lars Larsen

Leon, om ekobyfängelserna är ekofascism, då borde ju våra vanliga fängelser vara fascistiska! Menar du verkligen det? Ska vi lägga ner våra vanliga fängelser? Ska alla mördare och våldtäktsmän gå fria? Blir ett fängelse fascistiskt bara för att man lägger den på landet, med möjlighet för odling och boskapsskötsel, med t.o.m snickeriverkstad? Förklara dig här!

Menar du verkligen att några månaders ekobyfängelsevistelse för klimatförnekare i en idyllisk lantlig miljö, kan jämföras med inkvisitionens tortyr och bränning på bål av häxor? Skärp dig Leon! I Frankrike är det brottsligt att förneka förintelsen, och därför borde det vara ännu mer brottsligt att vara klimatförnekare, för sådant förstör för våra efterkommande, så de inte har någon livsmiljö att leva i längre.

2016-06-23 @ 12:35:21
Postat av: Leon

Såklart att vanliga fängelser är urfascistiska i grund och botten. Bara ytan varierar, mellan olika länder och tidsepoker exempelvis. Ett fängelse upphör inte att vara ett fängelse i dess funktion och syfte om man så förgyller gallren och målar betongen grön-rosa. I övrigt har jag ingen kommentar om de där detaljfrågorna kring detta ämne. Frågan är snarare varför du vill ha just ekobyfängelser, med tanke på att det inte låter inbjudande och attraktivt. Ska ekobyar vara ett straff? Det är lika bisarrt som att skapa teaterfängelser för okultiverade människor, eller nöjesparkfängelser för tråkiga människor, eller gymnastikfängelser för överviktiga människor. Det ger liksom konstiga signaler. Morot eller piska? Så ser jag det. Samma sak gäller om du hade tänkt mer på värnplikt istället för fängelse. Skogsträdgårdsvärnplikt, eller hamna i ekobyfängelse! Känns sådär lagom anarkistiskt eller?

Men det har inte hänt något märkbart med klimatet än, så det finns inget att förneka egentligen, förutom domedagsprofetior omklädda i moderna ord. Jag trodde du inte ville att folk skaffar några efterkommande, på grund av den så kallade överbefolkningen. Stackars stackars barnbarnsbarnsbarn om de kanske får det en grad varmare här i norr. :)

Jag vill också poängtera att jag ser olika på klimat och miljö. Klimathysterin är religiös till sin natur och ger ett oseriöst intryck eftersom det är pseudovetenskap använt som ett politiskt slagträ. Det finns så många andra saker som är mer verkliga och viktiga såsom rent vatten, luftkvalité, skogsskövling, överfiske, radioaktivitet, och liknande.

2016-06-23 @ 18:20:00
Postat av: Lars Larsen

Leon, jag är inte heller för fängelser i och för sig. De tar bara bort symptomen på brottsligheten, och går inte till roten, som är civilisationen och dess korruption. Ytterst sett vill jag avveckla civilisationen, och därmed också fängelseväsendet. Men ekobyfängelserna ser jag som en bro tillbaka till naturen, till det hanterandet av brottslighet som vi hade när vi levde på stenåldern, ja det plus den tolerans vi har utvecklat sedan dess. Och jag är definitivt för icke-våld. Brottslingar ska inte straffas med inlåsning och våld, utan med "utlåsning", de får inte ingå i gemenskapen och får inte mat av gemenskapen tills dom bättrar sig och lovar vara hyggliga. Men jag erkänner att det här är en oerhört svår fråga.

2016-07-06 @ 15:50:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0