Jag och Titti ska vara sex dagar på andlig retreat

Kära läsare.
 
Jag kommer inte att skriva nu på sex dagar, eftersom jag och min flickvän Titti ska ha en andlig retreat på sex dagar i vår lilla lya på Karlaplan. Det blir en internetfasta, och vi kommer bara att göra långa vandringar på Djurgården/i skogen och vara hemma. Vi ska syssla med läsning, musik och klipp-och-klistre-böcker, ett sätt att recycla böcker som jag skrivit om tidigare, här. Jag kommer att på detta sätt arkivera två gamla bloggar, som jag inte tycker är värda att förgås med internet och datorernas fall i avlägsen framtid. Jag har dem bara på minnesstickan och Internet Archive för tillfället. Det känns som om de aldrig kommer att komma ut i bokform, därför gör jag detta, och om de kommer att komma ut, blir det nog bara ett urval. Jag har skrivit så jäkla mycket. 
 
Jag tror alla behöver retreater ibland, ett slags andlig semester, där man rycks bort från vardagslivet och blir öppen för nya ting och för andlig fördjupning. Jag har även börjat med skogsretreater varje vår och höst, och det ska bli en sådan i vår, kanske i början av maj. Eventuellt i Nackareservatet, eller i Järna. På mina skogsretreater är jag bara i skogen en hel dag, i tystnad, och sover även i skogen två nätter. Dessa kanske blir längre efter hand, över flera dagar, när jag vant mig. Jag skulle också gärna fasta på mat, men jag och Titti är rädda för att det då ska slå slint och jag ska bli psykotisk - min första råkostfasta 2008 ledde till psykos, efter fyrtio dagars fasta och kraftig avmagring. Därför är vi försiktiga. 
 
Jag har lånat lite litteraturhistoriska verk från stadsbiblioteket, och ska fördjupa mig i litteraturhistoria och poesi. Känns som om jag måste odla lite detta också, inte bara i hållbarhetsfrågor och ekofilosofi. 
 
Hälsningar, Lars

Kommentarer
Postat av: Titti

Det har varit ett underbart retreat, tycker jag... och vi har kunnat vila oss ordentlig från all social umgänge vilket har gett oss ny energi för att fördjupa oss i vår konst ...jag har (som kan det eftersom jag inte får psykos) fastat vilket har fördjupat retreaten och fyllt mig med frid från all stress som staden och det sociala livet alla åtaganden ibland kan ge...Känner mig ren och full av energi och liv ...nästan som pånyttfödd...och min humör är på topp ...Det som jag har tyckt mest under denna långa retreat (som vi förlängde till tio tolv dagar)eftersom vi tyckte så mycket om det ...var att sitta hemma och mysa... lyssna på musik, läsa till sent på nätterna och göra många klipp-och-klister-böcker...och så läsa dikter (som kvällsritual) för varandra ...men även de långa promenaderna var jätte fina och inspirerande...i Naturen finner man åter den harmoni som kan få oss att känna enhet med det och allt, så man kan läka separationen och kanske förstå att vi hör alla ihop och kan kanske hjälpas åt att försöka rädda naturen ...Ja det blev en lång kommentar...men ville bara dela mig av denna underbara erfarenhet som jag önskar alla kunde ta sig tid med...

2018-04-12 @ 15:53:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0