Något om våra tankepoliser

Det slog mig idag att vi faktiskt lever i en polisstat inte bara i den vanliga bemärkelsen, utan även i den bemärkelsen att vi har tankepoliser - psykiatrikerna. Och dom beter sig på det sättet att dom aldrig slår ner på dom som är galna på rätt sätt, såsom de religiösa sektledarna och våra politiker, utan enbart på dom som på något sätt bryter med våra psykiska normer, som är galna på fel sätt. Det spelar ingen roll om sektledarna är mycket mer galna än dom som är galna på fel sätt, dom förra går fri och dom senare haffas, låses in på sluten psykiatrisk avdelning. Och har man en gång fått diagnosen schizofreni, har man den ofta resten av livet, oavsett hur frisk man blir, oavsett om man aldrig mer får några psykoser under resten av sitt liv. Snacka om stigmatisering. Och många äter mediciner resten av sitt liv, för att läkarna och deras närmaste vill det, oavsett hur friska de blir. Mediciner som sätter ett lock på allt de är, som bedövar deras känsloliv och tar bort romantiken ur livet. 
 
Har man lite status, och klarar man att hålla fin fasad, kan man vara hur galen som helst utan att bli haffad av våra tankepoliser. Men stackars den som vågar visa sig svag! Stackars de ärliga, stackars de ödmjuka! Vårt samhälle har ett otroligt förakt för svaghet, och det visar sig särskilt i behandlingen av de lite efterblivna och ringa som tänker för fel. 
 
Det är inget fritt samhälle att leva i, där man inte får tänka och uttrycka sina egna tankar i lugn och ro, utan där man behöver vara rädd att bli angiven till tankepoliser om man tänker för fel. Ett sådant samhälles lagar om frihet är inte värda pappret de är skrivna på. Då föredrar jag mycket hellre den urgamla metoden (som ännu idag praktiseras bland vilda ursprungsbefolkningar) med exorcism på dom som tänker för fel (även om jag inte tror på andar), då behöver man i alla fall inte bli inlåst och tvingad att äta själsdödande mediciner. Att få en "demon" utdriven ur sig av en schaman är ingenting i jämförelse. Mycket var bättre förr, om man bara går tillräckligt långt tillbaka i tiden. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sedan en månad tillbaka har jag varit faschinerad av möjligheten att jorden kanske är platt och att det då eventuellt kan finnas andra kontinenter som jag kan fly till. Jag skulle aldrig få för mig att säga det till släktingar eller någon på jobbet. Tankepolisen kan därför inte haffa mig. :)

2017-01-07 @ 21:47:53
Postat av: Titti

Ja, det är ett konstig samhälle man lever i...

2017-01-10 @ 15:03:21
Postat av: jakobnorrman.blogg.se

Till Anonym: Kan inte fatta hur du kan tänka att jorden är rund. Har flera kompisar som "försökär" tänka likadant o ja har med mitt bästa försökt bevisa att det är fel. Ibland är en enkel sak tung at bevisa. Kanskje Lars orkar berätta bättre? 😊 Bra skriv Lars. Här i Finland sätts det upp "termometers" i lägenheterna för att kunna kolla hur värmt det är lägenheterna.På gång är att försöka få igjenom på alla bilar ett sim-kort integrerat, att man skulle betala skatt för den sträckan man kör. Många prosjekt på gång som leder oss mot en polisstat. Det ser jag klart, o det att dom flesta människor innerst inne förstår vad som är på gång men vågar inte stå upp emot det som dom ser är så vidrigt fel är sorgligt.

2017-01-11 @ 03:15:40
URL: http://jakobnorrman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0