Något om oljetoppen. Kommer det en oljerelaterad krasch 2018?

"Mellan 2018 och 2040 krävs motsvarande fyra nya Saudiarabien i ny produktion för att ersätta nedgången i befintliga (olje-)fält." (Bloggen Olja för Blåbär, i detta viktiga inlägg om en nära stundande oljetopp och oljeproduktionsnedgång) (Saudi-Arabien är världens största oljeproducent, och står för ungefär 13% av all oljeproduktion)
 
Olja för Blåbär skriver också att från och med 2018 kommer den globala oljeproduktionen att minska med 5 % årligen. 
 
Uppgifterna tar denna blogg från en rapport av banken HSBC i London, världens sjättestörsta bank, en alarmerande rapport om Peak Oil som den släppte i September förra året. 
 
Från HSBC-rapporten (som Olja för blåbär citerar):
 
"Om vi utgår från en minskad produktion på 5 % (per år) med ett global post-peak utbud på 74 miljoner fat per dag - vilket på inget sätt är en överdriven siffra i våra ögon - innebär det en nedgång i utbudet, post-peak, med cirka 38 miljoner fat per dag fram till 2030 och en nedgång med cirka 52 miljoner fat per dag till 2040. Med andra ord, världen behöver hitta över fyra gånger motsvarande Saudiarabien bara för att behålla utbudet på samma nivå, detta utan att ta hänsyn till ökad efterfrågan" (vår fetmarkering) .

Energiexperter som journalisten Nafeez Ahmed (i denna artikel) och ekonomiforskaren Chris Martenson har tagit fasta på detta, och förutspått ett scenario där vi kommer att uppleva en oljekris året 2018, med eventuell samhällelig krasch som följd. Jag hoppas själv på detta årtal, jag hoppas att oljan ska börja sina då. Jag är har nämligen en kärleksrelation till naturen, som oljan och civilisationen förstör. En snar oljeproduktionsnedgång kan faktiskt mildra klimatförändringarna, och jag säger som David Jonstad, att "en ekonomisk krasch är vårt bästa hopp". Jag hoppas att civilisationen inte ska lyckas bränna så mycket olja som den skulle vilja, och därmed påskynda den globala uppvärmningen. 

Kommentarer
Postat av: Einar

Hej!

Jag önskar också en oljekris 2018 med rusande oljepriser, men just nu i januari 2017 har vi fortfarande ett överutbud av olja, med relativt låga oljepriser. Just nu pekar ingenting mot att oljepriset inom en snar framtid skall rusa.

2017-01-29 @ 12:01:39
Postat av: Lars Larsen

Einar: jag håller med dig, just nu ser det bra ut, eftersom den konventionella oljeproduktionen är på en platå (sedan 2005), och har ännu inte börjat sina. När den börjar göra det, vilket kan ske redan 2018, då tror jag inte oljesanden och frackingen kan kompensera för bortfallet, om det är så mycket som 5% per år. 5% nedgång är nämligen exponentiell nedgång.

2017-01-29 @ 14:05:20
Postat av: Einar

Hej Lars!

Jag hoppas att du har rätt!

/Einar

2017-01-31 @ 18:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0