Djurismen och utvecklingen

Folk som läser om djurismen på den här bloggen kan kanske börja undra hur jag ser på utveckling överhuvudtaget. Finns det någon plats för utveckling inom djurismen? Handlar inte djurismen bara om att gå bakåt i utvecklingen, inte framåt? Nu ska jag försöka svara på detta:
 
I den vilda naturen är utveckling alltid en fråga om anpassning till sin miljö. Det är det naturliga urvalets väg. Det finns knappt någon annan utveckling i den vilda naturen. Jag menar att vi måste tillbaka till detta. Jag vill inte veta av någon annan utveckling än anpassning. Och det är detta som civilisationen saknar. Dess utveckling har ingenting med anpassning till miljön att göra, utan är cancerns utveckling; ohämmad, okontrollerad expansion, som till slut dödar planeten, sin värd. 
 
Så ja, jag tror inte på utveckling, om man med det menar civilisationens ohämmade expansion. Jag tror att vi där måste avveckla, inte utveckla. Vi måste utvecklas baklänges, så att säga, anpassa oss mer och mer till den vilda naturen. Det är också en slags utveckling, men något radikalt annat än t.ex. teknikens utveckling inom civilisationen. Det handlar inte om expansion. Det är att lära sig att begränsa sig själv för att annat liv än en själv kan trivas och växa. Det handlar om självbesinning, om självkritik, något som civilisationen i förödande grad är utan. När hörde du senast om ett multinationellt företag som frivilligt begränsade och avvecklade sig själv? Men det är just detta som krävs för att vi ska få en beboelig planet om hundra år. 
 
Jag tror på moralisk utveckling, inte teknologisk utveckling. Dessa står ofta mot varann, man kan ofta inte ha båda två på samma gång. Tar vi moralen och vårt ansvar för planeten på allvar, då börjar vi avveckla teknologin och civilisationen. Skiter vi i moralen och planeten, då fortsätter vi att utveckla tekniken, på tredje världens, planetens och klimatets bekostnad (teknologi kräver nästan alltid höga utsläpp, exploatering samt slavarbete i de lägre delarna av hierarkin). 

Kommentarer
Postat av: Titti

Tack!

2016-12-20 @ 13:17:24
Postat av: Anonym

Från mitt perspektiv ser jag att den så kallade moraliska utvecklingen är tätt sammanbunden med teknologins och civilisationens utveckling. När du dessutom nämner både moral och miljö, så vill jag påstå att du går civilisationens ärenden och precis som alla andra miljömedvetna moderna miffon bidrar till att göra civilisationen mer hållbar. Vad du egentligen sysslar med är alltså att försöka reformera moralen istället för att förkasta den. Det kommer inte gagna dig. Vänta du bara tills någon säger att du är omoralisk, eller inte bara omoralisk utan sjuk eller kriminell. Du borde redan ha sådana upplevelser. Det där med att gå naken och barfota är t.ex. sådant omoraliskt uppförande som kan få dig inspärrad igen ifall du går över "gränsen". Vad du tycker är irrelevant, därför att det är alltid samhället som gemensamt dömer vad som är moraliskt eller inte. De vill förvandla dig från djurist till nyttiga, arbetsam samhällsmedborgare.

2016-12-20 @ 18:10:34
Postat av: Lars Larsen

Anonym, jag har erfarenhet av att väktare har befallit mig att ta på skorna när jag gick barfota i Kulturhuset i Stockholm mitt i vintern. "Ta på dig skorna!" sa väktaren. Neej, sa jag. "Ta på dig skorna!" befallde väktaren igen. "Neej", sa jag igen. "Ta på dig skorna!" sa väktaren igen med mycket bestämd röst. Då tog jag på mig skorna, för jag var rädd att väktaren skulle skicka mig till psyket, för han såg ut som en riktig fascist. Så ja, jag vet vad du pratar om!

Det stämmer att samhället vill omvandla mig från djurist till arbetande medborgare. Det tänker jag inte göra lätt för dom. Men efter Kollapsen, när man inte längre kan få gratis mat från kyrkorna, då tror jag jag luffar ut på landsbygden för att söka jobb på nån bondgård för att få mat. Odling känner jag trots allt som ett meningsfullt arbete, det är inte att putsa på de rikas rikedom, vilket är rena Sisyfosarbetet.

2016-12-21 @ 16:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0